Kamarai állásfoglalás + frissítés: a Magyar Mérnöki Kamara közleménye

Frissítés (IV.18): az MMK hivatalos közleményt adott ki:

A honlapunkon április 14-én megjelent, tagságnak szóló tájékoztatásra (link), és az annak nyomán fogalmazott, előzményként alant olvasható CsMÉK  állásfoglalásra – amelyben tiltakozás mellett az árversenyben való részvétel megfontolásának nyomatékos kérése szerepel – felfigyelt a Magyar Mérnöki Kamara, és honlapján hivatalos közleményt adott ki. Ebben felkéri a Közbeszerzési Hatóságot, hogy vizsgálja felül a szentesi kórház bővítésére közzétett közbeszerzési hirdetményt. Tiltakozását fejezi ki, mert az értékelési szempont kizárólagosan a “legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás”; egyúttal felhívja a figyelmet a 2004/18 EU direktívára, amely szerint: “annak elősegítése érdekében, hogy a közbeszerzés során fokozottan előtérbe kerüljön a minőség, a tagállamok számára engedélyezni kell,  hogy – amennyiben ezt megfelelőnek tartják – a “gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat” kiválasztása céljából megtiltsák vagy korlátozzák a kizárólag az ár vagy a költség értékelésén alapuló elbírálást”. Ez a jövőre nézve azt jelenti, hogy a Versenyhivatal vagy pl. a GM egyáltalán nem hivatkozhat a piaci verseny mindenhatóságára az egyedi, minőségi munkát jelentő tervezői szolgáltatások esetében; sőt… Részletek itt(link).

(Üdvözöljük a közleményt, örülünk, hogy segítettünk.)

Előzmény: a CsMÉK elnökének nyílt levele:

Tisztelt Kiírók! Kedves Kollégák!

2014. március 31-én tették közzé a szentesi Dr. Bugyi István Kórház bővítésére (engedélyezési és kiviteli terveinek beszerzésére) kiírt közbeszerzési hirdetményt, mint nyílt “építészeti” versenyt. Az ajánlattételi határidő: 2014. április 18. A hirdetmény szerint 5500 m2 új építményszint megtervezése a feladat. „Értékelési szempont: a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás”!

 A Csongrád Megyei Építész Kamara képviseletében tiltakozunk a kiírás ellen!

Tiltakozunk, mert véleményünk szerint az 5.500 m2 új építményszint beruházási költsége mintegy 1-2 Md Ft-ra becsülhető, így az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése  meghaladhatja a 60.7 millió Ft-os uniós értékhatárt! Ez pedig azt jelentené, hogy a munkára kötelező lenne tervpályázatot kiírni.

A fenti érvelésünk után azért kényszerülünk csupán feltételes módban írni a következtetésünket, mert a kiírás megfelelő rovatában nem szerepel a beruházási költség. Mivel az nem feltételezhető, hogy ez a beruházás esetleg jelentős árengedménnyel valósulhat meg, így csakis azt gondolhatjuk, hogy a kiírók alacsony tervezési díj-ajánlatra számítanak a „nyertes” részéről.

Tiltakozunk,mert ez az „elvárás”, ami az építészeti minőség és a munkaráfordítás között fordított arányt vizionál elfogadhatatlan. Ezért is kérdezzük: hogyan gondolhatják azt a munka minőségéért, a közpénzek elköltéséért is felelős, tanult emberek, hogy a legalacsonyabb összegű ajánlat jelentheti a legjobb minőségű munkát?

Ezt más esetben (pl.: orvosi, ügyvédi munka, stb.) esetén fel sem merül. Az építészeti munkát, jelen esetben egy nagy-értékű nemzeti vagyontárgy megtervezését  viszont – ami kreativitást, műszaki és egyéb (pl.: egészségügyi, technológiai) ismereteket, nem mellékesen művészi készséget is megkövetel – mint egy átlagos szolgáltatást bírálnak el! 

Tiltakozunk,mert a kiírók által választott értékelési szempont kizárólag a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás, holott a kiírási lehetőségek között kiugróan nagy betűkkel, (ahogy a Kbt. is sugallja) ez olvasható:

V.2.1) Értékelési szempontok (csak a megfelelőt jelölje meg)

x       A legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás

VAGY

         Az összességében legelőnyösebb ajánlat a következő részszempontok alapján

Szempont Súlyszám

Azaz lehetett volna súlyozni pl.: a referenciát, vagy egy tervkoncepciót, stb; de a kiíró nem ezt választotta.

Így viszont a kiírás egy kamaránk által tiltott árversennyé „egyszerűsödött”.

Tiltakozunk,mert a kiírás meghirdetése és az ajánlattétel között idő mindössze 18 nap áll rendelkezésre. Ez ugyan már szinte nem is érdemel szót, de mégis! Ugyanis sérti a versenysemlegesség elvét, hiszen 18 nap alatt csak olyan szervezet tud ajánlatot adni, amely már előre felkészült, azaz tudott a készülő kiírásról.

Összefoglalva: A szentesi Dr. Bugyi István Kórház bővítésére (engedélyezési és kiviteli terveinek beszerzésére) kiírt közbeszerzési hirdetmény ellen – mint a Kamara tagjai számára tiltott, nem kívánatos árverseny –  tiltakozunk. Az Etikai Kódex 10. § (1)-(2), és a 11.§ (6) értelmében kérjük a kollégákat, hogy fontolják meg a közbeszerzésen való  részvételt.

Szeged, 2014. április 15.

A CsMÉK Elnöksége nevében: Schulcz Péter elnök

Reklámok

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT! a rövid vélemény is vélemény! Kérlek írd le! (csak a durván sértő szövegek kerülnek moderálásra)

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s