A decemberi MÉK-küldöttgyűlés; a CsMÉK álláspontja

December 2-ára hívták össze a MÉK Küldöttgyűlését , az alábbi napirendekkel. Innen elérhetők a tartalmak (átvéve a mek.hu oldalról).

A legnagyobb érdeklődést  (nyilván) a díjszámítási ajánlás váltja ki. Az Etikai-fegyelmi szabályzat módosítása legalább ilyen fontos. Amelynek napirendre vételét a CsMÉK kezdeményezte a jogszabályi változások miatt – bár nem csak koncepció szinten. A CsMÉK javaslatcsomag (lásd korábbi bejegyzésben) a MÉK elnöke által továbbításra került az előterjesztőhöz, de  a TET véleményezés hiányára hivatkozva elutasító módon. Minderről a területi kamarák is értesültek. A CsMÉK elnöksége ezzel kapcsolatosan  a következő álláspontot fogalmazta meg.   “Az Elnökség nem fogadja el a MÉK elnöke elutasító álláspontját, és közös álláspontként fogadja el az erre megfogalmazott ellenérveket; úgy határoz, hogy ezeket képviseli a Küldöttgyűlésen”. Az ellenérveket és az elutasító érveket lásd a továbbiakban:  A CsMÉK Elnökség álláspontja:

“A MÉK Alapszabály 3.3.5. c.) szerint : A küldöttgyűlés napirendjére kötelező felvenni azt a kérdést, amit a MÉK felügyelő bizottsága, vagy a területi kamara elnöksége, illetve a tagozat vezetősége a küldöttgyűlést megelőző 30. napig bezárólag írásban indítványoz.

Ez független attól, hogy milyen előterjesztés születik ehhez! Sőt nem feltétlen kell írásos előterjesztés sem. A témát tárgyalni kell. Ez az egyik tévedés. Ugyanis a napirendre vétel tekintetében van feladata a MÉK elnökségnek, hisz a napirend összeállítása a MÉK elnökségnek a feladata.

Ún. konkuráló szabály ehhez képest a TET előzetes véleményét feltételként rögzítő szabály. Ezt a jogi természetű anomáliát meg kellene szüntetni. Vagy pedig – a TET időpontjának célszerű megválasztásaként is tekinthetjük a kérdést. Vagyis most be kéne illeszteni ( általában: eleve így kellene) a TET időpontját a Küldöttgyűlést megelőző 30 napon belüli időpontra. Esetünkben egyébként a mostani, kőszegi TET előtt volt a miénkkel azonos napirendi javaslat (ezt kell csak véleményeznie TET-nek az Alapszabály szövege szerint, nem a módosító javaslatokat!) a veszprémiek által, fehát formálisan teljesült a feltétel.

A másik tévedés az Alapszabály rossz értelmezéséből ered.

3.3.14 A szabályzatok elfogadásának és módosításának rendje

a.) Alapszabály, és országos szabályzat szövegét érintő napirendi javaslatot küldöttgyűlés elé terjeszteni a területi elnökök testületének előzetes véleményezése után lehet.

b.) A hatályos szöveget érintő módosító javaslatok összegyűjtése, véleményeztetése, törvényességi szempontból történő összehangolása és előterjesztése – a c.) pontban foglalt kivétellel – a MÉK elnökségének feladatköre.

c.) A MÉK Etikai-fegyelmi szabályzatát, valamint annak módosításait a MÉK Etikai-fegyelmi bizottsága terjeszti a küldöttgyűlés elé.

A c.) szerint a MÉK EFB-nek kizárólag az előterjesztésben van szerepe. Ezt alapul véve, a b.) pont azt rögzíti, hogy a c.) szerinti kivétel csak az előterjesztésre vonatkozik. Ha a b)-ből kivételként kivesszük a c)-t, tartalmilag, marad a módosító javaslatok összegyűjtése, véleményeztetése, törvényességi szempontból történő összehangolása, mint általános feladatsor, a MÉK elnökség számára. Nem lehet tehát elhárítani ezt, mert akkor de jure nincs gazdája az előbb leírt feladatsornak.

Csakis az a jó értelmezés tehát, hogy a b) pontban kizárólag az és utáni előterjesztésre vonatkozik a kivétel, a többi feladatra nem.

Tehát a MÉK elnökségének meg kell szerveznie a véleményeztetést a b) pont szerint, a TET-tel is.  Amit egy másik szabálypont alátámaszt, ezzel szemben az EFB-nek nincs és nem is lehet szerepe a TET összehívásában, lebonyolításában.

Tehát a MÉK elnökségének meg kellene kezdenie a módosítás véleményeztetését ahogy meg van határozva,, egyébként tényleg minden ellehetetlenül.”

A MÉK elnökének (kör)levele

“Tisztelt Elnök Úr!
Kedves Péter!

Megkereséseddel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatlak.

A MÉK Etikai-fegyelmi szabályzat módosításával kapcsolatban az alapszabályunk teljesen egyértelmű, aminek értelmében ezen szabályzat módosításával kapcsolatban a MÉK Elnökségének nincs feladat- és hatásköre.

3.3.14 A szabályzatok elfogadásának és módosításának rendje

a.) Alapszabály, és országos szabályzat szövegét érintő napirendi javaslatot küldöttgyűlés elé terjeszteni a területi elnökök testületének előzetes véleményezése után lehet.

b.) A hatályos szöveget érintő módosító javaslatok összegyűjtése, véleményeztetése, törvényességi szempontból történő összehangolása és előterjesztése – a c.) pontban foglalt kivétellel – a MÉK elnökségének feladatköre.

c.) A MÉK Etikai-fegyelmi szabályzatát, valamint annak módosításait a MÉK Etikai-fegyelmi bizottsága terjeszti a küldöttgyűlés elé.

Nem szeretek ügyrendi kérdésekben aggályoskodni, de sajnos muszáj.
Nem véletlen, hogy a küldöttgyűlés időpontjának közzétételével egy időben elkészítjük és közzétesszük a küldöttgyűlés ütemtervének táblázatát (MÉK honlap, Építész Közlöny).
A probléma tehát sajnos ott kezdődik, hogy a módosítást a TET ülésen tárgyalni kellett volna.

A “CSMÉK vezetőség javaslatainak – Előzmény” bekezdésében szerepel, hogy a CSMÉK 2015. tavaszán már elkészítette és a MÉK Elnökségéhez eljuttatta – nem akceptált! – javaslatcsomagját.
A javaslatcsomagot a MÉK Etikai-fegyelmi bizottsága megkapta.

A 2015. február 20-i Területi Elnökök Testülete ülésén a MÉK Etikai-fegyelmi Szabályzatának módosítása megtárgyalásra került, dr. Enczi János ismertette a bizottság által támogatott területi kamarai javaslatokat, illetve a bizottság által nem támogatott javaslatokat. Itt történt meg az első hivatalos megbeszélése az Etikai-fegyelmi szabályzat módosításának.

2015. március 12-én a CSMÉK további szövegszerű javaslatot juttatott el az Etikai-fegyelmi bizottsághoz. Ezt követően 2015. március 20-án tartott TET ülésen Puskás Péter és dr. Enczi János részletesen ismertette az Etikai-fegyelmi szabályzat módosítását, és itt újra megvitatásra és indoklásra kerültek az elfogadott és elutasított javaslatok.

A bizottság által előterjesztett javaslatokat a 2015. április 9-i küldöttgyűlésen fogadtuk el és azok 2015. április 24. napjától hatályosak.

A 2016. október 13-14-i kőszegi TET ülésen is elhangzott a Magyar Építészek Veszprém Megyei Kamarája által a főépítészek összeférhetetlensége témában előterjesztett javaslattal kapcsolatban, hogy a küldöttgyűlésre a MÉK alapszabálya értelmében a MÉK Etikai-fegyelmi Bizottsága jogosult Etikai-fegyelmi szabályzat-módosítást előterjeszteni, a MÉK Elnökségének ezen szabályzat tekintetében nincs feladat- és hatásköre.

Természetesen javaslatotokat továbbítjuk a MÉK Etikai-fegyelmi Bizottsága részére.

Üdvözlettel:

dr. Hajnóczi Péter
MÉK elnök”

Reklámok

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT! a rövid vélemény is vélemény! Kérlek írd le! (csak a durván sértő szövegek kerülnek moderálásra)

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s